Tisztelt Érdeklődők, kedves Filmes Szakemberek!
Az eseményt – Nemzeti Kulturális Alap támogatásával – az a missziós cél hívta életre, hogy az eltérő területen gondolkodó és dolgozó mozgóképművészeket, filmipari szereplőket és fenntarthatósági szakembereket párbeszédre és közös gondolkodásra hívjuk. Az eseményre szeretettel várom, várjuk Önt/Önöket!
Tisztelettel és az eseményen való találkozásban bízva:
Paréjné Czoborczy Tamara,
a Green Filmmaking 2025 Konferencia főszervezője
Programterv és szakmai előadók
9:30 – 10:00 Regisztráció
MEGNYITÓ
10:00 – 10:25 Köszöntő
Nyitóbeszédet mond Prof. Dr. Sepsi Enikő SZFE rektora, a Doktori Iskola PhD-programjának vezetője, Művészeti Egyetemek Rektori Székének soros elnöke
PLENÁRIS ELŐADÁSOK
10:25 – 10:50 Dr. Smid Róbert PhD, habil, SZFE oktatója
A kortárs ökológiai tudat és a művészetek
Az előadás azt mutatja be, hogy melyek azok előfeltételezések a természetnek a művészetek általi ábrázolásában, amelyek a modernitás óta meghatározóak. Először a romantikus esztétikai örökség mai nyomairól hallhatunk, majd, másodszor, a természethez való viszonyunknak azon apóriáról, amelyekre a kortárs ökologikus gondolkodás jelentkezik megoldásként. Harmadrészt, dr Smid Róbert az utóbbi néhány évtizedben népszerű apokaliptikus látásmód eredetét és következményeit vizsgálja a művészetben, végül pedig a green filmmakingben rejlő azon potenciált, amely a társadalmi képzelet kortárs ökológiai helyzetünkre vonatkozó diskurzusaiban a megrögzült gondolati paneleket kimozdíthatja.
10:50 – 11:15 Gémesi Zsolt, környezet- és energiaügyi szakértő
Az ESG hatása a gazdaságra és a filmiparra
Az ESG alapvető változást hoz a gazdasági szereplők életében. Az előadásban körbejárjuk az ESG keretrendszer logikáját, történetét és a gazdasági szereplőkre gyakorolt hatását. Röviden áttekintjük a három pillért, az ESG ökoszisztémát és annak szereplőit, az ESG jelentéstétel folyamatát és a legfontosabb kihívásokat, általánosságban és a filmipar lencséjén keresztül.
11:15 – 11:40 Balogh Luca, 5MŰ egyesület elnöke és Kaj Ádám, kommunikációért felelős elnökségi tag
Az 5 Mű Egyesület első nyilvános bemutatkozása
Az öt budapesti művészeti egyetemről évek óta szerveződő hallgatók, idén formális keretek között, megújult lendülettel hozza egymáshoz közelebb a jelenlegi és közelmúltban végzett tanulókat. Céljaikról, ez évi terveikről és egyesülethez való csatlakozási lehetőségekről kapuk információkat.
11:40 – 12:05 Paréjné Czoborczy Tamara, SZFE Doktori Iskola PhD-programjának doktorandusza
Ökológiai dilemmák és fenntarthatósági lehetőségek a mozgóképművészetben
Az Egyetemi Kutató Ösztöndíj Program keretében a hazai fenntarthatósággal kapcsolatos filmipari kommunikációs anyagok átvizsgálása történt az SDG indikátorrendszerén keresztül (KSH által hazánkra átalakított módozatában). A kutatás rámutatott arra, hogy a fenntarthatóság mely területeire fókuszálunk, hol vannak eredményeink és előre mutató cselekvések, és mely irányokban kell fejlődnünk. Erre reflektált megoldási javaslatok és az Európai Uniós országokból hozott példák segítik a mozgóképművészek mindennapi munkáját.
Az előadásban bemutatásra kerülnek a Cickom – Bűvös Bábos Gyermekkor c. dokumentumfilmben megvalósult fenntarthatósági gyakorlatok.
12:05 – 12:35 Kérdések az előadókhoz
12:35 – 13:30 EBÉDSZÜNET
DÉLUTÁNI SZEKCIÓELŐADÁSOK
13:30 – 13:55 Paszternák Ádám, A Kreatív Európa Nonprofit kft. ügyvezetője, a Kreatív Európa MEDIA ágának koordinátora
A Kreatív Európa Program zöld stratégiája
Az Európai Unió Kreatív Európa programjában 2021 óta hangsúlyosan megjelenik a fenntarthatóság. Azóta az EU-s pályázatoknak elengedhetetlen része lett a fenntarthatósági stratégia kidolgozása is.
13:55 – 14:20 Sümeghy Claudia, közgazdász, filmproducer, a Juno11 Pictures tulajdonos-ügyvezetője
Fenntartható filmgyártási praktikák a gyakorlatban – Véletlenül írtam egy könyvet esettanulmány
A filmipar jelentős energiafogyasztással és hulladékkal jár, így a zöld szemléletű megoldások alkalmazása kulcsfontosságú a fenntarthatóság előmozdításában. A filmprodukciók zöld megoldásokkal történő megvalósítása nemcsak környezetvédelmi szempontból fontos, hanem gazdaságilag is előnyös lehet, hiszen a fenntartható gyakorlatok egyre inkább elvárássá válnak a közönség és a szakmai szereplők körében. A környezettudatosság tehát nemcsak felelősség, de akár versenyelőnyt is jelenthet az iparágban.
A Véletlenül írtam egy könyvet az első hazai zöld produkció. Egy családi film készítőjeként az alkotók úgy érezték, hogy kiemelt felelősségük van abban, hogy követendő példával járjanak elől a fiatal generáció előtt. Fontos üzenetnek tartották a fiatal nézők és a kollégák felé egyaránt, hogy a filmgyártás környezettudatos, fenntartható is lehet. A forgatás során a stáb közös döntése alapján számos „zöld” irányelvet vezettek be, amelyekkel egy új, fenntarthatóbb szemlélet alapjait fektették le.
14:20 – 14:45 Sípos Anna, Summer Films tulajdonosa, producer, SZFE Doktori Iskola PhD-programjának doktorandusza
A greenfilmmaking gyakorlati megvalósításának tapasztalatai és lehetséges buktatói
A green filmmaking, avagy a fenntartható filmkészítés viszonylag új, ám a kortárs ökológiai krízisek közepette lényeges és előremutató irányzat a filmkészítésben, mely egyrészt segíti a filmszakma hosszútávon fenntarthatóvá tételét, másrészt egy kiemelkedően nagy ökológiai lábnyomú ipar gondolkodásmódjának megváltoztatását, környezetbarátabbá tételét szolgálja. Bár napjainkra több cég és stúdió kidolgozta a maga fenntarthatósági stratégiáját, és egyre szélesebb körben elvárás ennek betartatása mind a filmkészítés, mind a reklámipar területén, fontos megvizsgálnunk az ezek hátterében álló elméletek és elképzelések gyakorlati megvalósíthatóságát.
Előadásomban a gyakorlati megvalósításkor felbukkanó lehetséges hibákra, buktatókra és ezek kiküszöbölésére hívom fel a figyelmet. Saját korábbi produkcióim tapasztalatainak bemutatásával vizsgálom, hogyan ültethetők át a gyakorlatba ezek a stratégiák, különös tekintettel a külső, a produkciót befolyásoló körülményekre: ilyenek például az időjárási nehézségek vagy a Covid-19 járvány hatásai és sajátosságai.
14:45 – 15:10 Grüll Péter,Kraft Rental tulajdonosa
Fenntarthatóság a filmes eszközök és stúdióüzemeltetés szintjén
Célunk, hogy olyan átfogó megoldásokat tudjunk nyújtani kamera, lámpa, grip, LED csomagokra, amelyek lehetővé teszik magyar produkciós cégeknek akár nagyobb külföldi szervízmunkák elnyerését is. A fenntarthatóság a kezdetektől hangsúlyosan jelen van a cégfilozófiánkban, jelenleg kb. 220 kw önerőből fejlesztett napelem parknál, és számos teljesen elektromos furgonnál jelenik ez meg legláthatóbb szinten, de ennél sokkal többről szól a mindennapok szintjén.
15:10 – 15:35 Kreet Paljas, Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál szervezője
Fenntarthatóság a fesztiválok szemszögéből
Az elmúlt években a fesztiválok szervezőivel szemben egyre szélesebb körű elvárássá vált, hogy rendezvényüket a környezeti fenntarthatóság jegyében működtessék. Ez az igény sok esetben közvetlenül a fesztivál stábjánál és közönségénél jelentkezik. Ugyanakkor a fesztiválok támogatásának is egyre inkább előfeltétele a környezetbarát gyakorlatok és a zöld szemlélet kialakítása. Előadásomban azokat a szempontokat vizsgálom meg, amelyek a Kreatív Európa Média Programjának 2021-2027 közötti költségvetési ciklusában a filmfesztiválok fenntarthatóságával kapcsolatban merültek fel, és valós példák során át szemléltetem, hogy egyes fesztiválok és fesztiválhálózatok miként csökkentették ökológiai lábnyomukat a fenti elvárásoknak megfelelő módon.
15:35 – 16:15 Kérdések az előadókhoz
16:15 – 16:45 Kávészünet
CICKOM – BŰVÖS BÁBOS GYERMEKKOR DÍSZBEMUTATÓJA
17:00 – 17:10 Köszöntés
17:10 – 18:40 Vetítés
18:40 – 19:00 Szereplők és stáb bemutatása, köszönetnyilvánítás
19:00 – 20:00 Fogadás
A szervezők a programváltoztatás jogát fenntartják.
További információk a honlapon:
Angol leiras: